De fem elementer

Ledelse består af fem elementer, som repræsenterer hvert sit område, elementerne in trakterer i hinanden, og når man kontinuerligt arbejder med at afklare og ajourføre disse fem elementer skaber ledelsen de nødvendige rammer for gode beslutninger og handlinger.

Værdierne skaber virksomhedskulturen, Identiteten synliggør virksomheden og skaber beslutningsgrundlag både for omgivelser og medarbejdere. Mål/visioner skaber motivation og angiver retning. Accept skaber kommittent, engagement og energi. Magt organiserer arbejdet, fastlægger ansvaret og giver handlekraft

Værdierne.

I en verden som ændrer sig hurtigere, er det behov for både hurtigere og “rigtige” beslutninger, det er ikke tid til at føre dem langt op i hierarkiet. Det er et krav at de som står i marken til daglig, må gennemskue situationen, og træffe de nødvendige beslutninger og handlinger. Men på en eller anden måde skal der være en form for styring, ellers risikerer man at beslutninger og handlinger som strider mod virksomhedens mål og behov.

Flere og flere virksomheder har opdaget værdiernes betydning som styrings redskab i denne proces, og ledelsen arbejder aktivt med at udvikle og fastlægge virksomhedens værdigrundlag.

At opstille nogle værdier, er aldrig nok. For at de skal få en betydning og funktion kræves der at strategi og handling harmonerer i forhold til værdierne, – med sidstnævnte som det bærende element. Når virksomheder skal arbejde med værdier, skal der laves en værdianalyse.

  • Den ene side omhandler de interne værdier.
  • Den andre side de eksterne værdier, og specielt kundernes nøgleværdier.
 

Ud fra dette skabes der et bærbart værdigrundlag som tager hensyn til både virksomheden og kunderne.

Identitet.

Identitet kan deles i to.

  1. Den identitet som virksomheden har i forhold til omgivelserne – dette er omgivelsernes beslutningsgrundlag overfor virksomheden

Identitet er sammensat af forskellige faktorer afhængig af hvem i omgivelserne som betragter virksomheden. Kunderne bedømmer virksomheden på bla. produkt, design, service. konkurrenterne på stærke/svage sider og strategi, leverandører på betalingsevne, aktionærer ser på forrentning, osv. Den øgende konkurrence kræver at man i større og større grad har en klar og tydelig identitet. Virksomheder som mangler identitet har langt sværere med at sælge produkter, service eller tiltrække dygtige folk og kapital.

  1. Den identitet omgivelserne har i forhold til virksomheden – Forståelse for og tolkning af eksterne informationer er virksomhedens beslutningsgrundlag overfor omgivelserne.

Hvor god er din organisation til at “læse” markedet? For at “styre” virksomheden i de rigtige retninger er det altafgørende at man i virksomheden holder sig informeret. Kompleksiteten i verdenen øger og det bliver sværere og sværere for medarbejdere og sortere den “rigtige” information fra de “forkerte”, samtidig skal de tage flere og større beslutninger. Derfor bør man i virksomheden have en form for vidensbank, nogle klare sorterings kriterier og en løbende proces som hedder “hvordan udvikler vores omgivelser sig”, og ikke mindst, er der forandring i kundernes nøgleværdi.


Mål/visioner.

Først var der drømmen, der blev til en vision, krydret med lidt strategi og til sidst et konkret mål.

Drømme og visioner har det til fælles at det skaber retning og energi. De fleste mennesker har nogle drømme og visioner. Nogle får sine drømme opfyldt fordi de er heldige, eller for de flestes vedkommende fordi de arbejder hårdt for at realisere sine drømme og visioner.

Drømme og visioner er drivkræfterne og motivation for virksomhedens vækst og udvikling. Jo klarere virksomhedens vision er, jo lettere er det at nå den. Alligevel er det ofte på dette område de fleste individer og virksomheder har problemer. Det er svært at opstille, formidle, og skabe accept for vores mål og visioner.

I want a man on the moon. (J.F.K)                I have a dream. (M.L.King)

 

Accept.

Hvilken værdi har en beslutning som ikke bliver accepteret i organisationen? —- Ingen.

Fordi medarbejderne ikke eller kun halvhjertet handler efter beslutningen, Der kan også være direkte modstand mod beslutningen.

Imellem enhver ide, ny situation, beslutning og handling, ligger der et tids lag, et stykke tid hvor ideer skal modnes, hvor beslutninger skal accepteres af større deler af medarbejdere, hvor man skal orientere sig og skabe accept og forståelse for den nye situationen.
Et forløb frem til en accept kan forklares på følgende måde. Lad os sige at ledelsen har besluttet at ændre arbejdsprocesserne i virksomheden for at give kunden en hurtigere ekspedition. Når man præsenterer denne beslutning, vil man typisk få 4 forskellige reaktioner fra ingen accept til fuld accept.

Som leder er det væsentlig at man forstår hvor vigtig det er at opnå accept. Utallige topledere rejser rundt i organisationen og fortæller den samme historie igen og igen. Lia Su i AMD fortæller denne historie i podcasten In good company sammen med Nicolai Tangen (Absolut værd at følge). Persö Barnevik (tidliger chef ABB) sagde ”I am in the bussines of showing slides” da han rejste rundt i virksomheden for at skabe accept for sine beslutninger og ideer.

At opnå og skabe accept er afhængig af mange elementer, men en væsentlig faktor for succes er om den ønskede forandring er en del af nuværende virksomhedskultur, eller den “går på tværs” af de grundlæggende værdier og normer i virksomheden.

En af de bedste opskrifter på succes jeg har hørt er:

Succes = Enkel løsning + en stor grad af accept.

Magt.

Magtafklaringen er afgørende for medarbejdernes handlekraft, velbefindende og udvikling. Og dermed også for organisationens funktion og opbygning.

Magtforholdet skal afklares på alle niveauer i virksomheden og alle steder hvor flere mennesker er samlet for at løse en opgave, og nå et mål. Nogle gange samles magten ved få personer, andre gange fordeles denne afhængig af viden og kompetence.
Lederen skal forstå at bruge magt konstruktivt, I “gamle” dage havde lederne magt gennem informationsformidling, job autoritet og dominans. Informationssamfundets fremtræden fører til at “frontmedarbejderne” henter informationer gennem IT, og ikke gennem mellemledere, dermed bliver magtstrukturen mere åben og manøvrerbar, den ændres med ekspertafhængighed, problemet natur samt virksomhedens situation og position. Organiseringen vil blive mere spontan og opstå i forhold til problemet, og lederen skal i højere grad udøve magt gennem viden, følelser, værdier, identitet og visioner.

Som leder skal man være sin magt bevidst og bruge denne aktivt, men fremfor alt skal man som leder sørge for at magten er afklaret. Manglende magtafklaring fører til interne støjfaktorer som magtkampe, misundelse, angst, usikkerhed og konflikter – spild af god energi.
Dette er både nye områder og måder at udøve magt på, og mange lederne skal først til at lære dette nu, I denne proces bliver følelsesmæssig intelligens (EQ) et aktive for ledere som vil bruge sin magt konstruktivt.

Hvad er magt? den mere formelle definition er:  At have kontrol over udfaldet af vigtige hændelser.

Dette for at sikre at resultatet bliver som man ønsker det. Så magt handler primært om kontrol, og det kan man jo også gøre i fællesskab.

Min ledelses teori går ud på at arbejde med afklaring af disse elementer. Definere dem, sætte ord, billeder og handlinger på, så det bliver virkelig for medarbejderne. De skal afklares hver for sig, og de skal være i balance i forhold til hinanden. Hvis man kan opnå dette, bliver helheden større end summen af alle dele hver for sig. Det findes mange forskellige værktøjer og metoder for at opnå denne afklaring, og de vil have forskellig udformning og indhold fra virksomhed til virksomhed, branche til branche, men fælles er, at jo klarere og bedre de er afklaret, jo større succes får virksomheden på markedet.

 

Jeg har nu præsenteret en ide. Hvis du går tilbage til afsnittet om Accept, så er det 4 muligheder. Hvis du er havnet i gruppe 1, har jeg ikke illustreret min ide godt nok, eller du er ikke enig. Hvis du derimod er havnet i gruppe 2, 3 eller 4 har jeg ramt noget i dig som har skabt accept. Herved er det chancer for at min ide kan blive en succes.