Konkrete mål opstår ofte fordi man har nogle problemer som skal løses.
Visioner fordi vi har nogle drømme som skal realiseres.
Herved skabes det retning og energi. Visioner og mål er drivkræfterne for vækst og udvikling, jo klarere disse er, jo lettere er det at nå dem. Alligevel er det ofte på dette område de fleste individer og virksomheder har problemer.
Ofte er vi som skibe på det store hav, de fleste af disse skibe bevæger sig omkring, fordi vindene og understrømmene påvirker skibets kurs, nogle af disse skibe har konkrete målsætninger om at nå til en bestemt havn, derfor styrer de efter disse havne selv om det betyder at de skal sejle i modvind.
Hvilke mål har jeg, hvilke mål har de andre? kan disse mål forenes? Hvilke fælles mål har teamet og er disse i samsvar med virksomhedens målsætning? Disse spørgsmål er meget vigtige at få afklaret. Jo klarere disse mål er for alle, jo lettere er det for os at nå målene. Uklare mål bidrager til forvirring og vilkårlige handlinger. Alligevel er det ofte på dette område at de fleste individer og organisationer svigter, vi er for dårlige til at opstille mål, acceptere disse og arbejde efter vores mål.
Mange virksomheder får aldrig korrigeret når de kommer ud af kurs, ganske enkelt fordi de mangler mål og visioner, eller ikke kan se kursafvigelsen før det er for sent. Andre igen bliver ramt af markedsændringer og ny teknologi og kan slet ikke forandringsstyre, fordi de ikke er forandringsparate.
LEGO (leg godt)
Unter LEGO, our vision is to inspire and develop the builders of tomorrow.
Volvo
Safety is in our DNA
A leader in the field for decades, safety is part of our heritage and the backbone of our company. We’ve always been a human-centric brand that cares for the people around us.
Ud over at have en målsætning har mange mennesker og virksomheder visioner om deres fremtid. Forskellen på et mål og en vision er at målet er et punkt mens visionen er en helhed.
Visionær tænkning er præget af intuition, medens målearbejde har en større del af rationalitet i sig, skal kunne måles. Vision er at se ting som ikke eksisterer, ved at se bort fra dagens realiteter.
Visionen skal give rum for alternative løsninger, handlemåder og tanker, men alligevel være retningsgivende. Visioner er sammen med målene ledestjerner som giver os selv muligheder til at være med til at skabe fremtiden, og dermed også vores konkurrence position i fremtiden.
Målene er grundlaget for vores handlinger og tanker, og bevidst eller ubevidst har vi alle nogle ønsker og mål med vores tilværelse og eksistens. Jo klarere målene er formuleret med ord, følelser, billeder, og skulpturer, og jo større acceptgrad vi har af målene jo lettere vil vi nå vores mål.
Krav til mål
Mål kan deles i tre forskellige kategorier.
Barrierebrydende mål
Er mål som er så høje, at de bryder nogle barrierer for hvad vi tror er muligt, det er ikke umuligt, men det ville være en lille sensation hvis vi når disse. Det skal helt klart en overtagelse til for at alle kan være enige om disse mål, da de kræver en ekstraordinær indsats.
Realistiske mål
Er mål som vi alle mener er realistiske at kunne opnå, de er ambitiøse, men ikke overambitiøse. Og mange medarbejdere vil kunne tilslutte sig disse mål.
Trygheds mål
Er mål som stort set alle kan opnå. Har vi opnået disse så er vi “good”. Vi har ikke flyttet bjerge, men vi har kommet så langt at vi kan være tilfredse og føle os trygge på det er “et skridt i rigtig retning”.
Herudover skal målene være konkrete, bevidste og accepterede af de fleste. Samt være klar, målbare og kunne give en tilbagemelding på opnåelse.
Krav til visioner
Vision er at se ting som ikke eksisterer ved at se bort fra dagens realiteter.
Visionen skal give rum for alternative løsninger, handlemåder og tanker, men alligevel være retningsgivende.
Den skal kunne ejes af alle medarbejde
Den er barrierebrydende og bryder grænser.
Den er tænkelig og visuel.
Den er samlende, langsigtet og overordnet.
Den er mulig at kommunikere (ex. vha slagord, billeder)
Den siger noget om ambitionsnivauet og fremtiden.
Den er energifyldt og skaber entusiasme.
Den skal appelerer til følelserne.
Nike
We serve athlets*
*if you have a body you are an athlet.
Microsoft
Muligheder til andre
SAS
At SAS, we believe our Vision is to be the most trustworthy partner on the planet.
Apple
We believe that we are on the face of the earth to make great products