Konflikt teori

Konflikt typer

Mål/interesse konflikter

Modstridende mål eller interesser.

Sagskonflikt

Fælles mål, men man er uenig om hvorledes målet skal nås.

Formel konflikt

Uenighed opstår, omkring fortolkningen af regler og deres overholdelse .

Person konflikter

Personlig antipati, ofte fordi modpartens handlinger og væremåde “ligner” på gamle negative oplevelser, ofte fra barndommen.

Pseudo konflikt

Uoverensstemmelser som beror på en misforståelse, eksempelvis  som følge af Alanglende viden eller information.



Konflikt kan bruges til

■ Afdække behovet for at diskutere gensidige relationer.

■ Få dig til at forstå, hvad du værdsetter ved andre.

■ Skabe et dybere venskab.   Skabe fælles identitet.

■ Udvikle sociale færdigheder og gøre kommunikation lettere.

■ Skabe forandringer.

■ Skabe energi til at behandlet problemer, øger involvering og deltagelse.

■ Være interessante og dermed stimulere indlæringen.

■ Være sjove når de ikke tages for alvorlig. Skabe kreativitet.

■ Skabe en mere omhyggelig beslutningsproces. Bringe   forskellige sider af sagen op til overfladen.

■ Øge evnen til at tænke og skabe et differensieret syn på tingene.

■ Hjælpe organisationer til at komme af med, følelsesmæssigt affald og skabe såvel organisatorisk, professionel som personlig vækst.

Strategier i konflikt situationer.

Fælles løsning

Karakteriseret ved at parterne bidrager og bakker løsningen op.

Kompromis

Karakteriseret ved delvis målopfyldelse  for begge parter og dermed problematisk tilfredshed.

Ensidig afgørelse

En løsning vælges ved dominans og modsvarende  accept hos den anden part.

Ophævelse,  fjernelse

Modsætningsforholdet forsvinder/reduceres ved Ændring af mål og præferencer  eller tilkomst af nye mål og løsninger.

Handel

Flere forhold/sager  afgøres sammen, og ulemper ved en sag opvejes af opnåede fordele ved andre sager. Studehandel.

Lukning

Uenighed hindres i at udfolde sig ved at parterne adskilles.

 

 

 

  1. Meningsforskelle 
  2. Polarisering
  3. Konfrontation
  4. Modparten bliver fjende
  5. Bagtalelse
  6. Åbenlyse trusler
  7. “Krig”
  8. Ødelæggelse
  9. Selv ødelæggelse

En konflikt i et team er positiv, når man bagefter kan sige om den, at den:

Skaber styrkede relationer mellem teamets medlemmer.

Skabe tillid og styrkede venskaber. Såvel som den anden person er tilfreds med resultatet af konflikten.

Skabe tilfredshed bagefter. Såvel du som den anden person føler jer bedre tilpas sammen og med jeres job bagefter.

Skaber bedre forståelse for hinanden som personer, og større accept af forskelligheden.

Skaber øget evne til at håndtere konflikter.

 

 

Personlig konflikt stil

Vi har alle vores adfærdsmønstre i konflikt situationer:

Vi kan fastholde vores grundlæggende rettigheder, uden at respektere andres.

Vi kan fastholde andres rettigheder uden at fastholde vore egne

Vi kan fastholde egne rettigheder og samtidig respektere andres. 

 

Disse stil typer fører ofte til at det i konflikter ofte opstår beskyttende cirkler, ofte ud fra den konflikt stil man har.

Og de tager form som:

kontrol/kontrol

Kontrol/ligegyldighed

Kontrol Føjelighed

Ligegyldighed/ligegyldighed

 

God konfliktløsning kan kun opstå hvis man indtager en udforskende tilgang til konflikten.